Punct de vedere

Să ne creștem copiii frumos! Să fim părinți frumoși!

Fii diferit! Prinde logica și-ți va fi mai ușor

fii-diferitCred că nu e om care să nu se confrunte periodic (poate chiar zilnic) cu situații în care să nu-și aducă aminte, să nu-și de-a seama sau (pur și simplu) să nu știe cum se scrie corect un cuvânt, o expresie, o propoziție sau o frază. Rezolvăm cumva situația: căutăm informații în cărți, pe net, întrebăm pe cineva, dar, când copilul ne întreabă, trebuie să găsim varianta corectă, însoțită de explicații logice și ușor de înțeles de micuțul învățăcel.

Gramatica limbii române nu este tocmai ușoară și nu pare a avea (întotdeauna) o logică. Unii rețin intuitiv formele corecte, alții se străduiesc să învețe definițiile și să recunoască apoi situațiile în texte, iar alții găsesc o anumită logică și își fac diverse legături în minte, astfel încât să știe cum să scrie și să vorbească corect.

Pentru mine sunt mai importante logica și intuiția decât definiția. Și, cu riscul de a mă boscorodi profesorii de limba română (fie-mi cu iertare), mi se pare inutil să reții mecanic denumiri și să încerci să identifici situații, decât să prinzi logica și să-ți fie mai ușor să scrii varianta corectă. Eu cu fata mea facem multe exerciții de gen (am luat diverse cărți de activități suplimentare) și este mai ușor și mai atractiv pentru ea să înțeleagă și să învețe cum se folosesc corect formele gramaticale, semnele ortografice etc. Și, pentru că ei îi place să citească (deja a trecut la romane, adecvate vârstei ei, bineînțeles) o încurajez să observe, să fie atentă și să rețină modul în care este scris, cum și când sunt lăsate spații între cuvinte și semne ortografice, formarea unor expresii, paragrafe, aspectul paginilor etc. Repetăm, reluăm, greșim, ne corectăm, ne mai și jucăm, dar învățăm! Avem și tablă și suntem pe rând ”doamna” și eleva.

Continui mai jos (în mod succint) cu câteva explicații privind folosirea liniei de pauză, cratimei și parantezelor.

”Eram speriat și, spun drept, îmi era frică” sau ”Eram speriat și spun drept îmi era frică”? Care este forma corectă? La prima vedere nu pare a fi vreo diferență importantă, dar, citind a doua variantă, îți dai seama că autorul a vrut să delimiteze construcția incidentă (intercalată în relatare) de restul frazei. În acest caz, prin folosirea liniei de pauză, se arată o intonație deosebită, mai accentuată, decât în situația folosirii virgulei. În general, virgula și linia de pauză (diferită de cratimă) au rol asemănător în cadrul propozițiilor și frazelor. Linia de pauză se folosește și în situația în care construcţia intercalată are în interior una sau mai multe virgule: ”Venisem în fugă și inima îmi bătea atât tare, că nu mai am 20 de ani, să-mi sară din piept nu-l văzusem”.

Spuneam să nu confundăm cratima cu linia de pauză. Ambele sunt semne de ortografie, dar au roluri diferite, cratima având cele mai multe funcții în limba română. Cratima poate fi permanentă în cazuri precum ”ți-l aduce” pentru că nu vom spune niciodată ți îl aduce. Cratima leagă cuvinte (identice sau ușor modificate) care se repetă: ”încet-încet venea”, ”repede-repejor să mergem” sau interjecții: pis-pis, trosc-pleosc, bla-bla-bla. Folosim cratimă și pentru forme de tip: nemplinit (în loc de neîmplinit) sau rentineri (în loc de reîntineri). De asemenea, cratima unește un  substantiv (ce denumește o rudă) de un adjectiv posesiv: taică-tu, maică-sa, soră-mii, fiică-ta etc.

Parantezele se folosesc atunci când sunt necesare precizări, explicaţii sau amănunte, care fac ca înţelesul propoziţiei sau al frazei să fie mai complex: ”Când a ajuns (călătorise toată noaptea) era înfometat și însetat”. Un alt rol, pe care parantezele îl pot avea, este acela de a insera un cuvânt sau o parte de cuvânt: veniți să vă (re)înscrieți (pentru cazul în care te adresezi unui grup în care sunt persoane care s-au mai înscris, dar și altele care nu s-au mai înscris); unii (mai) timizi nu s-au dus (pentru cazul în care vrei să lași la latitudinea altcuiva intrepretarea adjectivului: timizi, mai timizi). Înainte de paranteză trebuie să fie spațiu liber, primul cuvânt din paranteză se scrie imediat, iar după ultimul cuvânt se închide imediat paranteza, se lasă un spațiu, apoi se scrie următorul cuvânt: ”Voi merge (pentru a vedea cu ochii mei) la locul faptei”. Este greșit: ”Voi merge( pentru a vedea cu ochii mei )la locul faptei” 😦  sau ”trebuie să (re) construim”. Când folosim, între paranteze, o silabă pentru a schimba sensul unui cuvânt, nu trebuie lăsat spațiu, pentru că acea silabă face parte din cuvântul alternativ (reconstruim, la construim, în cazul nostru).

Am extras doar câteva exemple din multitudinea de lecții de ortografie, pe care toți le-am învățat (sau ar fi trebuit), cu scopul de a ne ajuta copiii să scrie corect încă de la început.

Pentru că începe vacanța de iarnă (uraaaa!!!) luăm o pauză de la lecțiile de gramatică. Le reluăm la anu’! Până atunci, aștept comentariile, sugestiile, criticile (cele constructive sunt binevenite) sau orice feedback de la tine.

Ți-a plăcut articolul? Dacă da, distribuie-l și pritenilor tăi, poate le va fi de folos.

Foto Zedge

Anunțuri

3 comentarii la “Fii diferit! Prinde logica și-ți va fi mai ușor

  1. elisabeta
    17 Decembrie 2015

    interesante explicatii.

    Apreciat de 1 persoană

  2. Mihai
    17 Decembrie 2015

    Importante liniutele si parantezele.

    Apreciază

  3. Gica
    17 Decembrie 2015

    Intr-adevar, zilnic ne lovim de aceste semne si de multe ori ne pun in dificultate.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

informatie

Această înregistrare a fost postată la 17 Decembrie 2015 de în Lecția de gramatică şi etichetată , , , , , .
%d blogeri au apreciat asta: